EHBO op een evenement?

EHBO op een evenement zorgt voor een veilig gevoel.
Doordat de EHBO laagdrempelig is kunnen bezoekers direct bij de EHBO terecht.
De gediplomeerde EHBO krijgt steeds meer te maken met flauwgevallen bezoekers, drank en drugs. Daardoor onderscheiden wij ons.

De EHBO werkt ook volgens de 5 stappen plan.

Ehbo evenementen beveiliging
Ehbo evenementen beveiliging

De 5 stappen plan van een EHBO op een Evenement

De Eerste hulp (EHBO) werkt met richtlijnen. Niet voor de kleine incidenten bijvoorbeeld pleister plakken of een blaar lek prikken.
Maar wel voor grote incidenten werkt een EHBO  met een stappen plan.

Stap 1. Let op gevaar Op Evenementen is veel volk aanwezig. Dat is opzich al een gevaar. Denk aan: verdrukking, paniek of dronken feestgangers die mee willen helpen. Doordat ontaat er een risico voor de EHBO en het slachtoffer.

Stap 2 Ga na wat er is gebeurd en daarna wat het slachtoffer mankeert Op een Evenement kan dat best lastig zijn. Door drugs, drank en verhitting is het constateren een stuk moeilijker. Een feestganger breekt geen been. Dan is het constateren een stuk makkelijker geweest maar valt eerder flauw of zich niet goed voelt.

Stap 3. Stel het slachtoffer gerust en zorg voor beschutting Alleen als de slachtoffer zelf kan lopen? Dan brengen wij het slachtoffer naar een rustige plek. Echter kan het slachtoffer niet zelf lopen zorgt de EHBO samen met de beveiliging voor beschutting. Daardoor kan iedereen rustig zijn werk doen en het slachtoffer kan beter bij komen.

Stap 4. Zorg voor professionele hulp Wij nemen het liefste geen risico. Zijn er twijfels over het gesteldheid van het slachtoffer. Dan zullen wij professionele hulp halen. Doordat de beveiliging en EHBO samen werken kan het 1 geoliede machine worden opgezet. Van het opvangen van ambulance personeel tot het extra ruimte maken van de hulpdiensten.

Stap 5. Help het slachtoffer De EHBO helpt het slachtoffer op de manier wat aansluit bij de Professionele hulpverlener. Geen ernstige verwondingen en geen Professionele hulpverlening? Dan geeft de EHBO het slachtoffer tips.

Waarom moet een Evenementen Organisator rekening mee houden?

Bezoekers die Flauwvallen

Waarom vallen bezoekers flauw? Je schrikt altijd als een bezoeker zijn bewustheid verliest. Maar 1 op de 3 personen is ooit flauw gevallen in hun leven. Het veiligheidsmechanisme van je lichaam hersteld de regeling van je bloeddruk. Het ziet er gevaarlijk uit maar in de meeste gevallen is het niets ernstigs.

Waarom gebeurd het eerder op een Evenement? De meest voorkomende en ook meest onschuldige oorzaak is reflexsyncope. Dit is een reflex van je lichaam waardoor de bloeddruk zakt en het hart trager slaat. Dit gebeurd door langdurig staan, onvoldoende eten of oververmoeidheid. De 3 elementen wat normaal is op een Evenement.

Wonden door val- en vechtpartijen

Bij een Evenement is altijd een risico op val- en vechtpartijen. De beveiliging heeft ingegrepen maar kon net die klap niet tegenhouden. De EHBO zorgt dat het slachtoffer met een mooi verband veder kan feesten. Behalve als de verwondingen ernstig lijken wordt er hulp ingeroepen door het ambulance personeel.

Slachtoffers van Alcoholmisbruik

Zolang het niet om een Fris evenement gaat word er gedronken. Veel dansen en veel drank zorgt voor uitdroging. Het lichaam ziet alcohol als een gif en probeert alcohol zo snel mogelijk uit het lichaam te krijgen. Daarbij word het vocht uit je lichaam toegevoegd om te helpen.De symptomen van uitdroging zijn:

  • Dorst
  • Verandering van kleur in urine
  • Vermoeidheid
  • Hoofdpijn
  • Veranderingen in de huidelasticiteit
  • Spierkramp
  • Daling van de bloeddruk
  • Snelle hartslag of hartkloppingen
  • Prikkelbaarheid of verwardheid
  • Serieuze complicaties en orgaanfalen

Hoeveel EHBO'ers heb ik nodig voor mijn evenement?

EHBO op een Evenement van 0 tot 200 bezoekers

Evenementen onder de 200 bezoekers bent u niet verplicht om een EHBO in te huren. Wel bent u als organisator verantwoordelijk tijdens calamiteiten.

EHBO op een Evenement van 201 tot 1000 bezoekers

Evenementen tussen 201 en de 1000 bezoekers bent u verplicht om 2 EHBO’ers in te huren.

EHBO op een Evenement van 1001 tot 2000 bezoekers

Evenementen tussen 1001 en de 2000 bezoekers bent u verplicht om 2 EHBO’ers in te huren. Een EHBO post word met dit aantal bezoekers geadviseerd.

EHBO op een Evenement van 2001 tot 3000 bezoekers

Evenementen tussen 2001 en de 3000 bezoekers bent u  verplicht om 3 EHBO’ers (waarvan 1 coördinator) in te huren. De EHBO post is nu een verplichting. Deze dient bemand te worden door de EHBO coördinator.

EHBO op een Evenement van 3001 tot 4000 bezoekers

Evenementen tussen 2001 en de 3000 bezoekers bent u  verplicht om 4 EHBO’ers (waarvan 1 coördinator) in te huren. De EHBO post is verplichting. Deze dient bemand te worden door de EHBO coördinator.

EHBO op een Evenement van 4001 tot 5000 bezoekers

Evenementen tussen 2001 en de 3000 bezoekers bent u  verplicht om 5 EHBO’ers (waarvan 1 coördinator) in te huren. De EHBO post is verplichting. Deze dient bemand te worden door de EHBO coördinator.

Hoe moet een EHBO Post ingericht worden?

Regels EHBO’er

  • Geldig diploma deze is in bezit van een geldig diploma EHBO, inclusief aantekening reanimatie en AED-bediening
  • Coordinator blijft het hele evenement op zijn EHBO post.
  • Kleding EHBO is verplicht om herkenbaar aanwezig te zijn in bedrijfskleding/ hesje maar mag niet te veel op Ambulance personeel lijken.

Regels EHBO Post

  • EHBO Bereikbaar EHBO post dient altijd bereikbaar te zijn door middel van Telefoon of Portofoon.
  • Post grote minimaal 5 meter bij 5 meter
  • Goed toegankelijk voor het vervoer van een brancard
  • Vlakke vloer In de post hoort een Vlakke vloer te liggen.
  • Ambulance De post is goed bereikbaar voor de ambulance.
  • Algemene Toiletvoorziening
  • Goed verlicht
  • 220v aansluiting
  • Privacy voor slachtoffers
  • Geluidsisolerend
Wat is aanwezig in een EHBO post?
 
  • AED
  • EHBO-koffer met standaarduitrusting volgens Oranje Kruis
  • Eigen toiletvoorziening EHBO personeel en patiënten
  • Tafel en 4 stoelen
  • Brancardtafel
  • Communicatiemiddelen
  • Plattegrond van het evenemententerrein.
  • Stromend water voorziening op max 15 meter afstand, danwel jerrycans of flessen met een hoeveelheid van tenminste 60 liter.